SEO cursus om meteen je positie in Google te verhogen

Je hebt de posts vast wel gezien over allerlei trucjes om je website op nummer 1 in Google te krijgen. Ik kan je alvast 1 geheim verklappen… Niet 1 van die trucjes werkt en kost je alleen maar geld en tijd. Maar met deze 12 tips zul je je positie in Google voor je pagina zien stijgen. De belangrijkste factor voor Google om een pagina hoger te ranken is kwaliteit van de content. Het is dus belangrijk dat de inhoud van je pagina van grote waarde is voor je publiek om zo een grotere ‘waarde’ factor van Google te krijgen. DIt heeft ook nog eens als voordeel dat je – wanneer je adverteert met Google Adwords – je CPC (costs per click) omlaag zullen gaan. Met deze 12 tips zul je de kwaliteit en relevantie voor je publiek gaan verhogen en alvast gaan profitaeren van GRATIS verbetering van je positie in Google.

De belangrijkste tip die ik je kan geven is. Doe onderzoek! Wanneer je niet weet waar je klanten naar zoeken, zul je altijd content maken vanuit jezelf. Dan krijg je van die “wij zijn… “ en “wij doen…” teksten. Voor een bezoeker zijn deze zaken van secundair belang. Een bezoeker van je website heeft een ‘probleem’ en zoekt daar een ‘oplossing’ voor. Ik zal voor de verduidelijking van de tips werken met een ‘real life’ voorbeeld.

Ons ‘real life’ voorbeeld betreft een autogarage die meer onderhoudsbeurten aan campers zou willen doen. Laten we beginnen.

Tools: Google Trends – Google Adwords
We gaan gebruik maken van 2 tools van Google die beiden gratis beschikbaar zijn. Google Trends is een tool waarmee we het zoekvolume van een bepaald zoekwoord kunnen meten over een bepaalde periode en/of voor een bepaalde locatie. Binnen Google Adwords (alleen een account nodig, je hoeft niet betaald te adverteren om hier gebruik van te maken) gaan we gebruik maken van de Zoekwoordplanner.

We beginnen met het op papier zetten van een aantal aannames m.b.t. de doelgroep en waar zij naar zoeken. Voor ons voorbeeld betekent dat het volgende

  • Camper onderhoud
  • Goedkoop camper onderhoud
  • Camper specialist
  • Carmper garage
  • Goedkope garage voor camper
  • Camper reparatie
  • Camper keuring

Om van deze aanname een plan van aanpak te kunnen maken moeten we gaan meten of deze termen ook daadwerkelijk in Google gezocht worden. We gaan dit doen met de 2 genoemde tools van Google.

Uit deze resultaten kunnen we een aantal zaken aflezen:

Ten eerste:
Er zijn niet heel veel zoekopdrachten per maand, maar dit is ook logisch om 2 redenen:

Het is een gemiddelde per maand over een jaar. Je kunt je voorstellen dat de zoekopdrachten in de winter veel lager liggen dan in de lente. Een campagne voor camper onderhoud draaien eind november is dus geen logische stap.

Ten tweede:
Het is een niche markt. Wanneer je op auto onderhoud zou zoeken i.p.v. camper onderhoud zou je veel meer zoekopdrachten per maand zien.

Beide redenen geven ons echter genoeg houvast om een berekende aanname te maken over onze kansen.

Als laatste:
De concurrentie is “normaal”. Dus we hebben een goede kans om (lokaal) goed te scoren. Er zijn 3 maten voor concurrentie: Laag, Normaal en Hoog

In ons geval geeft Google Trends geeft ons helaas een melding over het volume:

“Uw zoekopdracht levert niet genoeg gegevens op om deze hier te kunnen weergeven.”

Dit kan natuurlijk gebeuren. Om toch een voorbeeld te geven heb ik ‘camper’ vervangen door ‘auto’ in onderstaand voorbeeld om te laten zien wat je kunt aflezen in Google Trends

Je ziet in de grafiek dat ‘auto garage’ veel meer zoekopdrachten heeft per maand dan ‘auto onderhoud’ en ‘auto reparatie’. Je kunt dit ook met termen voor jouw branche doen.

Tool: Webtexttool

Op basis van ons onderzoek gaan we nu zorgen voor content (tekst, beeld, etc) die aansluit bij de ‘vraag’ van onze potentiële klanten. Camper onderhoud en camper reparatie scoorde het hoogst, dus daar gaan we ons op concentreren.

Voor Google zijn een aantal zaken belangrijk. De opbouw van je pagina, maar nog veel meer de relevantie en kwaliteit van je content.

Om onze content te optimaliseren gebruiken we een gratis online tool: Webtexttool. Met webtextool kun je je teksten optimaliseren op het door jou opgegeven zoekwoord. Met webtexttool kun je je tekst optimaliseren op de technische ‘eisen’ die Google aan je content stelt. Dit zegt echter nog niets over de inhoudelijke kwaliteit van je tekst. Een 100% score in de editor van webtexttool is een goed begin. Probeer in je tekst een oplossing/antwoord/product te bieden waarnaar je klant op zoek is.

Op veel websites vind je teksten over het bedrijf, wat ze (letterlijk) doen en hoe lang al. Maar je bezoeker wil een probleem opgelost zien, anders zou hij/zij nooit op internet gezocht hebben.

In ons voorbeeld zocht de bezoeker van onze website naar: camper onderhoud. In plaats van bijvoorbeeld te zeggen dat je een garage bent, dit al 15 jaar doet en dat je tevens ook dealer bent van bijvoorbeeld een bepaald bandenmerk, zou je moeten kijken naar het ‘probleem’. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen beginnen met een titel waarin het zoekwoord is opgenomen: “Uw camper in topconditie voor de zomervakantie met <<bedrijfsnaam>> camper onderhoud”. In deze titel neem je in ieder geval al de twijfel weg of ‘het nog wel lukt voor de vakantie’, ‘ben ik niet al te laat?’. In de subtitel zou je dan nog een bezwaar weg kunnen nemen. bijvoorbeeld: “Binnenstalling mogelijk”. Het is een geruststellende gedachte voor camper eigenaren dat hun eigendom in een overdekte afgesloten ruimte kan staan. In de tekst zelf kun je dat problemen benoemen die je onderweg tegen kan komen en hoe die (makkelijk en goedkoop) te voorkomen zijn als je nu een servicebeurt zou laten doen aan je camper. Vervolgens kun je in een opsomming (worden beter gelezen dan lange stukken tekst) de voordelen van je bedrijf benoemen.

Omdat Google kijkt naar de kwaliteit van de inhoud van je website is het belangrijk dat de pagina’s waar je bijvoorbeeld vanuit Google Adwords naar verwijst (landingspagina) worden ondersteund door goede content. Dus schrijf bijvoorbeeld een blog post over het onderwerp en verwijs hierin naar de landingspagina. Dit kun je ook doen met Youtube video’s of Facebook posts. Zo lang je maar kwalitatieve content biedt voor je bezoekers.

Tool: Yoast SEO for WordPress plugin

Van groot belang voor de vindbaarheid zijn ook de pagina titel en de metabeschrijving. Met behulp van de Yoast SEO for WordPress plugin kunnen we de meta beschrijving aanpassen zodat Google precies toont wat wij willen. Wanneer je de plugin geïnstalleerd hebt zie je bij iedere pagina een extra panel staan met de Yoast SEO opties. Hier zie je ook de snippet editor staan. Klik op de knop “snippet editor”. Nu zie je een aantal extra velden die je kunt aanpassen: SEO-titel, slug en Meta omschrijving. De eerste wordt automatisch gegenereerd aan de hand van de titel die je de pagina hebt gegeven. In dit veld kun je de titel voor SEO aanpassen. Deze tekst geeft Google weer als link in de zoekresultaten. De slug is het gedeelte dat je achter je webadres ziet in je browser. Ook in de slug is het van belang dat je je zoekwoord gebruikt. In al deze 3 velden is het aan te raden om je zoekwoord te gebruiken

Alt tags voor afbeeldingen
Bij iedere afbeelding in een website heb je de mogelijkheid om een ‘alt tag’ mee te geven. Deze tags zorgen er voor dat je website o.a. beter scoort in de kwaliteit score voor Google zoekresultaten, maar ook dat je afbeeldingen gevonden worden wanneer er in Google afbeeldingen gezocht wordt.

Je ziet dat we ook in de bestandsnaam en in de titel het zoekwoord hebben gebruikt. Voorzie al je afbeeldingen op je pagina van een goede omschrijving (alt tag) en zorg dat de titel en bestandsnaam ook beschrijvend zijn. Dit helpt allemaal bij het verhogen van je kwaliteit score van Google. En een hogere kwaliteit score zorgt niet alleen voor een hogere positie, maar wanneer je Google Adwords gebruikt dan betaal je ook nog minder per klik.

Tool: Yoast SEO for WordPress plugin

De Yoast plugin is niet voor niets de meest gebruikte en best gewaardeerde SEO plugin voor WordPress. Met deze plugin is het instellen van je SEO een stuk eenvoudiger. We hebben al gekeken naar de pagina titel, slug en meta beschrijving, maar je kunt nog veel meer instellen met deze plugin.

Met deze plugin kun je veel meer. De gratis versie geeft je al de mogelijkheid om:

  • Focus keyword en content analyse
  • Pagina titel and meta beschrijving
  • Robots meta configuratie
  • Leesbaarheid check
  • Canonicals
  • Breadcrumbs
  • Primary categorie
  • Permalink clean up
  • XML Sitemaps
  • RSS verbeteringen
  • Edit robots.txt en .htaccess

We bespreken hier alleen:

Voor de overige functies kun je natuurlijk altijd op de pagina van Yoast kijken.

Focus keyword en content analyse

In het Yoast SEO panel op je pagina zie je 2 tabs. De eerste tab is ‘leesbaarheid’. In deze tab zie je de analyse van je pagina m.b.t. de leesbaarheid. Yoast bekijkt je teksten en beoordeeld deze aan de hand van een aantal regels die zorgen voor een goed leesbare tekst voor je bezoekers. In de afbeelding zie je de 5 punten waar naar gekeken word:

  • Slechte SEO-score11.9% zinnen bevatten een overgangswoord of -frase, wat minder is dan het aanbevolen minimum van 30%.
  • Goede SEO-scoreDe inhoud scoort 64.1 in de Flesch Reading Ease-test, wat beschouwd wordt als ok om te lezen.
  • Goede SEO-scoreHet aantal woorden dat na een tussenkop volgt, komt niet boven het aanbevolen maximum van 300 woorden uit. Dat is uitstekend.
  • Goede SEO-scoreGeen enkele paragraaf is te lang, wat uitstekend is.
  • Goede SEO-score3.2% van de zinnen bevatten meer dan 20 woorden, wat minder of gelijk is aan het aanbevolen maximum van 25%.

Het streven is om zo veel mogelijk bolletjes groen te krijgen. Echter doe dit niet ten koste van alles. We missen volgens de Yoast analyse een percentage overganswoorden. Dit is prima. Op de website van Yoast zie je een aantal voorbeelden van overgangswoorden in deze tabel:

Tablel 2: examples of transition words
Type relatie Voorbeelden van overgangswoorden
opsommen en, in de eerste plaats, ook, nog een, bovendien, tenslotte
oorzaak omdat, dus, als gevolg van, terwijl, daardoor
vergelijking / contrast hetzelfde, minder, liever, terwijl, toch tegengesteld, evenveel als, ook
conclusie bijgevolg, derhalve, daarom, tot slot
Onduidelijke signalen lijkt op, misschien, bijna, waarschijnlijk
nadruk vooral, meest opmerkelijk, vooral relevant

 

In de 2e tab zie je de beoordeling m.b.t. tot de SEO score. Bovenin deze tab zie je het veld waar je je zoekwoord (focustrefwoord) invult en daarboven de snippet bewerker die we eerder hebben besproken. Je ziet verder een aantal punten die je op de pagina kunt optimaliseren.

Breadcrumbs (kruimelpad)
Een duidelijke website structuur is van groot belang. Niet alleen voor Google, maar zeker ook voor je bezoeker. Ik heb hier al eens een blog over geschreven. Met een kruimelpad (breadcrumbs) maak je je website structuur voor beiden (bezoeker en Google) een stuk duidelijker. Je bezoeker ziet meteen waar hij/zij in zich in de website structuur bevind en kan via het kruimelpad navigeren naar een eerdere pagina. Het activeren van de breadcrumbs is een klusje dat wel wat ervaring vraagt in html/php. In de instellingen van Yoast kun je bij “geavanceerd” de breadcrumbs activeren, maar dat alleen is niet genoeg. Hierna moet je je WordPress Theme nog aangeven waar je de breadcrumbs wil tonen. Dit kan door een stukje php code te plaatsen. Voor meer uitleg kijk je op de website van Yoast

XML sitemaps

Met de breadcrumbs hebben we al een goede stap gemaakt om de website structuur te verduidelijken. Dit is met name voor de bezoekers een goede navigatie hulp. Voor Google kunnen we echter nog een extra stap doen en zo Google nog bete helpen om onze website goed te indexeren.

In het Yoast navigatie menu (in de linkerkolom van je WordPress dashboard) zie je een menu item dat “XML sitemaps’ heet. Zet hier de XML-sitemap functionaliteit op ‘ingeschakeld’. Nu zie je onder het kopje “jouw XML sitemap een stukje tekst met uiteindelijk de link naar je sitemap. We gaan deze later gebruiken om in te dienen bij Google.

Tool: Monster Insights plugin

Met de Monster Insights plugin (voorheen Yoast Google Analytics plugin) kun je heel gemakkelijk je Google Analytics account aan je WordPress dashboard toevoegen. Installeer de plugin en ga naar instellingen en kies ‘met Google account authenticeren’. Doorloop de stappen en kies uiteindelijk het profiel (als je er meerdere hebt) van waar je de data wil tonen in je dashboard.

Wanneer je dit gedaan hebt kun je in het MonsterInsights dashboard je Google Analytics zien.[

Tool: Google Analytics

Om je aan te kunnen melden bij Google heb je eerst een Google account nodig. Je kunt dat hier doen.

Met dit Google account gaan we nu 3 diensten van Google gebruiken:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google Mijn Bedrijf

 

Google Analytics
Ga naar analytics.google.com en log in met je Google account.  Doorloop hierna de stappen totdat je je Tracking ID kan ophalen. Bewaard deze Tracking ID. Ga nu naar je Monster Insights instellingen in je WordPress Dashboard en vul daar je Tracking ID in. Je kunt ook vanuit de Monster Insights plugin op de knop “met Google account authenticeren” klikken en daar de stappen doorlopen. Nu is je website gekoppeld aan je Google Analytics account en zul je je website data kunnen zien in zowel je Monster Insights dashboard of in je Google Analytics dashboard.

Tool: Google Search Console

We gaan nu je website aanmelden via de Google Search Console. Ook zonder deze stap word je website geïndexeerd door de robots van Google, we maken het ze alleen veel gemakkelijker op deze manier (en je website wordt ook sneller in de zoekresultaten opgenomen). In de Google Search Console kunnen we nog een aantal andere zaken regelen die de vindbaarheid ten goede komen.

Klik op  de rode knop ‘een property toevoegen’ rechtsboven aan de pagina. Kies in het pulldown menu ‘website’ en vul het hele webadres in (inclusief http://)

Hierna moet je aantonen dat je de eigenaar (of beheerder) bent van het opgegeven domein. Er zijn hier een aantal methoden voor. Wanneer je toegang hebt tot de server waar je website op staat is het eenvoudig om het HTML bestand te downloaden en in de root van je website te plaatsen. Klik dan op “verifiëren” en Google zal dan controleren of het bestand staat waar het hoort en het domein toevoegen. In de tab alternatieve methoden staan nog een aantal opties, waarvan het verifiëren via je Google Analytics account ook een snelle en eenvoudige manier is

Nu we je website hebben aangemeld kunnen we hier een aantal zaken regelen. Ik bepreek hier de 2 belangrijkste:

  • Sitemap indienen
  • Crawlen als Google

Sitemap indienen

Eerst gaan we de sitemap indienen. Een sitemap geeft de structuur van je website door aan Google en maakt het zo de robots van Google makkelijker om je website goed te kunnen indexeren. En ook hier geldt weer, hoe gemakkelijker het voor Google is om je website te waarderen, hoe hoger je in de resultaten terecht komt. We navigeren naar de sitemap url die we met de Yoast SEO plugin voor WordPress hebben gegenereerd en kopiëren het gedeelte na de url van je website. Dus in ons voorbeeld nemen we www.autobedrijfstikkel.nl/sitemap_index.xml het laatste gedeelte. Op de homepage van de Google Search Console zie je rechts de mogelijkheid om sitemaps in te dienen

Klik hierna in de gele balk op “pagina verversen” en je sitemap is toegevoegd.

Crawlen als Google

Ga nu naar “Fetchen als Google” in het “Crawlen” menu en klik daar op “Ophalen”. Wanneer je 1 specifieke pagina wil laten crawlen dan zet je achter je webadres de toevoeging voor deze pagina. Als Google de klaar is met ophalen zie je achter Desktop een groen vinkje en “Voltooid” staan. Hier achter zie je weer “indexering aanvragen” staan. Klik hier op. Je krijgt nu de mogelijkheid om je verzendmethode te kiezen. Onder de captcha (“Ik ben geen robot”) zie je 2 opties. Wil je de hele website indexeren kies dan “Deze URL en de bijbehorende rechtstreekse links crawlen”, mocht je slechts 1 pagina willen laten indexeren kies je voor “Alleen deze URL crawlen”

 

 

De laatste stap die we gaan doen om Google te helpen om de juiste informatie snel te kunnen vinden (en dus weergeven in de zoekresultaten) is m.b.v. Google Mijn Bedrijf. Je kent wel die zoekresultaten aan de rechterkant met foto’s, contactgegeven, openingstijden, reviews, etc. Deze komen uit Google Mijn Bedrijf. Navigeer naar Google Mijn Bedrijf en klik op “Nu starten”. Vul hier alle gegevens in en kies “briefkaart” verzenden. Google gaat je nu een briefkaart sturen met daarop een verificatie code. Deze code dien je binnen 30 dagen in te voeren. In afwachting van deze code kun je wel je profiel zo compleet mogelijk maken natuurlijk.

Tool: SEO Powersuite

Nu je alles ingesteld hebt is het natuurlijk ook belangrijk om te kijken of je inspanningen effect hebben. Om dit te ‘tracken’ gebruiken we SEO Powersuite van Link-Assistant.com. Open Rank Tracker en vul hier je url in. Doorloop vervolgens de stappen en verbind met je Google Analytics account wanneer daar om gevraagd wordt.

Zoals je ziet hebben we nu de positie sterk verbeterd. Dit proces kun je herhalen met alle relevante onderwerpen. Je kunt per zoek onderwerp een landingspagina maken en deze stappen doorlopen. Controleer regelmatig hoe je er voor staat.

SEO is geen eenmalig iets. Wanneer je alles goed hebt staan en je positie in Google is goed is het niet zo dat je er daarna niet maar naar om hoeft te kijken. Google verandert voortdurend zijn algoritme en regels. Bekijk met Rank Tracker hoe het gaat met je positie en wanneer je ziet dat je daalt onderzoek dan waar dit aan kan liggen. Bij Moz kun je bijvoorbeeld een overzicht vinden van de aanpassingen die Google door de jaren heen heeft doorgevoerd.

Wil je ook meer en betere leads via je website?

x

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Ik accepteer Ik weiger Privacycentrum Privacy-instellingen Meer informatie over ons cookiebeleid