Een belangrijk element in het opbouwen van een sterk merk is empathie. Niet het eerste waar je aan zult denken als je aan marketing en branding denkt. Maar juist het “wij” gevoel zorgt voor een vaste club trouwe klanten.

Empathie bevestigt de gevoelens, zorgen, ambities en angsten die iemand heeft en zegt: ‘Ik begrijp het’. Dit is niet alleen geruststellend, maar voegt ook relevantie toe aan de relatie, zoals in “wij (klant en merk) zijn hierin samen.”

Niets kristalliseert natuurlijk de behoefte aan empathie meer dan een crisis. De pandemie van COVID-19 is gevuld met voorbeelden van merken die empathisch reageren op de behoeften en zorgen van hun klanten, nu de economie vertraagt. 

Bekijk deze voorbeelden eens:

  • Het restaurant of de koffieketen die niet alleen rubberen handschoenen draagt, maar ook een bijzonder warme glimlach en begroeting terwijl ze u bedienen bij het take-out raam.
  • De technici die reclame maken voor hun sanitaire benadering van huisbezoeken met slofjes en het afvegen van oppervlakken terwijl ze ook Social Distancing behouden.
  • De fabrikant die webinar trainingen aanbiedt aan zijn klanten die ineens meer tijd dan afspraken hebben in hun agenda.
  • De beurzen die ‘virtueel’ gaan vanwege onvermijdelijke annuleringen van grote bijeenkomsten.
  • Het bedrijf dat zijn sociale mediaplatforms gebruikt om aanmoediging, geruststelling of informatie delen met zijn volgers en relaties.
  • De merken die net als bedrijven in de Tweede Wereldoorlog bijdragen aan ‘de oorlogsinspanning’ door productielijnen om te bouwen of door voorraden te doneren om de pandemie te bestrijden.

Je zou kunnen stellen dat deze bedrijven alles doen wat nodig is om door te gaan, en je hebt natuurlijk gelijk. We begrijpen allemaal de handels gedachte die hieraan ten grondslag ligt. Marketeers in een vrije samenleving hebben echter een hogere roeping, aangezien ze zo’n aanzienlijk deel van onze communicatie bandbreedte innemen. Wat ze daarmee doen, grotendeels gebaseerd op hun intieme kennis en begrip van hun klanten, draagt bij aan een empathisch klimaat – net zoals elk overheidsprogramma dat kan.

De echte beloning van het merk komt pas bij het herstel, wanneer de markt weer normaal wordt. Klanten herinneren zich de kleine dingen, de glimlach, de begroeting, de accommodatie, de zorg lang nadat het product of de dienst is geleverd. En het is dat empathische contactpunt dat de loyaliteit van het merk als consument zal versterken, lang nadat de crisis voorbij is.

“We hebben nu meer dan alleen een logo, we hebben een fenomenaal nieuw merk en een volledige merk identiteit die kan concurreren op de nationale transportmarkt”

Gijs de Bot - Directeur Transportmakelaar

“We zijn van een kleine mode start-up naar online mode merk gegaan.
Create n’ communicate is professioneel, flexibel en denkt mee - echt geweldig

Dana Franssen - Eigenaresse Bootiez

“Door de procesmatige aanpak wisten we het hele project – ook intern – snel en efficient uit te voeren We hebben nu een website met een uitstraling en communicatie die écht bij St. Elisabeth past

Marieke Bouwman - Directrice St. Elisabeth Roosendaalz

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Decline all Services
Accept all Services