Online marketing

Hoe kom je met een online marketing bureau hoger in Google

Enkel een ‘gelikte’ website met een idem webshop is allang niet meer voldoende om bezoekers voor jouw internet business aan te trekken. Je zult moeten nadenken over hoe je het internet productief wilt inzetten, zodat uiteindelijk een omzetverhoging (direct of indirect) kan worden gerealiseerd. Waar je zoal mee te maken krijgt?

  • Ontwikkelen van een online marketingstrategie en plan.
  • Een responsieve website, geschikt voor alle platformen.
  • Conversie optimalisatie
  • Zoekmachine-optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization).
  • Zoekmachine adverteren of SEA (Search Engine Advertising).
  • Sociale media marketing (Facebook, Twitter, Instagram, Google+ en dergelijke).
  • Content marketing.
  • Leadgeneratie en conversiestrategie.

Het zijn slechts enkele voorbeelden. De website is het visitekaartje van de onderneming, dus je wilt de zaken van het begin af aan goed aanpakken. Een online marketingstrategie en plan zijn daarbij onmisbaar. Dit voorkomt dat je zo maar in het ‘wilde weg’ met alle hypes mee gaat doen en zo veel tijd verliest, zonder dat er een duidelijk resultaat mee wordt behaald.

De mogelijkheden om jouw webpagina onder de aandacht van het publiek te brengen zijn tegenwoordig zo talrijk en vaak ook weer onderling afhankelijk of verbonden, dat een leek ‘door de bomen het bos niet meer ziet’. Een online marketing specialist kan je adviseren wat voor jouw specifieke bedrijfssituatie wel of juist niet gewenst is. De voordelen van zo’n vakkundige begeleiding:

  • Je profiteert van de kennis en ervaring van een specialist. Hij of zij kent de valkuilen.
  • Je hoeft het ‘het wiel niet opnieuw uit te vinden’.
  • Een online marketingstrategie legt jouw doelstellingen vast en het online marketingplan wordt de leidraad bij uitvoering.
  • Eventueel uitbesteding aan specialisten, zodat jij tijd en aandacht aan jouw cliënten kunt blijven besteden.
  • Inzicht in Google Analytics en Google Adwords statistieken
  • Online blijft groeien
  • Inzicht in resultaten
  • Relatief goedkoop
  • Online is altijd, niet tijdelijk
  • Retargeting mogelijk

Betere zoekresultaten Google

Dat is waar het uiteindelijk om draait. Waarom Google? Waar in bijvoorbeeld de Verenigde Staten Bing de favoriete zoekmachine is, staat in Nederland Google op de eerste plaats van de favoriete zoekmachines. Betere zoekresultaten betekent, dat jouw site op de eerste pagina, of beter nog, op nummer één van de zoekresultaten wordt getoond. Er zijn maar weinig mensen die op pagina twee, drie of nog verder kijken in de zoekresultaten, dus als je daar staat, wordt jouw site niet gevonden. Hoe kom je nu bij de eerste zoekresultaten in Google? Daar zijn boeken over volgeschreven en het heet: SEO. Search Engine Optimation, of zoekmachine-optimalisatie in gewoon Nederlands. Dit is het optimaliseren van de website, zodat de zoekmachine jouw website als meest relevant resultaat ziet voor een bepaalde zoekopdracht of zoektermen. De zoekmachines gebruiken algoritmes om te bepalen of een internetpagina relevant is voor bepaalde zoekwoorden. Vanuit SEO standpunt bekeken, dienen diverse instellingen op de website goed te zijn geregeld en op elkaar afgestemd, waaronder:

  • Zoektermen. Kies de juiste zoekwoorden waarmee je met de zoekmachine gevonden wilt worden. De specialisten van een online marketing bureau weten precies waar men op moet letten bij keuze van de zoekwoorden.
  • Content. Dit is een van de meest belangrijkste punten. De website moet goede, betrouwbare informatie bevatten, gerelateerd aan het product of dienst die je aanbiedt.
  • Linkbuilding. De website moet ‘linken’ naar andere, voor het onderwerp relevante, internetpagina’s.
  • Responsive. De website dient geoptimaliseerd te zijn voor alle platvormen, zodat zowel de bezoeker met bijvoorbeeld een smartphone als de bezoeker met een desktop computer zonder problemen de website kunnen gebruiken.
  • Codering van de website. De meta tags in de programmatuur van de webpagina’s moeten geoptimaliseerd zijn voor de gekozen zoekwoorden. Tevens moet gezorgd worden, dat de website goed en snel te lezen is door de robots van zoekmachines als Google.

Je kunt ook gebruikmaken van SEA, of te wel Search Engine Advertising. Je kunt met Google Adwords campagne een advertentie plaatsen. Hier betaal je natuurlijk wel voor, maar je adverteert zeer gericht en betaalt enkel voor het resultaat. Ook hier is de keuze van de juiste zoekwoorden uiterst belangrijk.

Een goed begin is een goede SEO score. Meet hier gratis je SEO score op meer dan 70 punten

Voer je website adres in en 1 of meerdere zoekwoorden en ontdek binnen 15 seconden wat je SEO score is. Je kunt ook een website adres van een concurrent invullen om te zien hoe zij op hetzelfde zoekwoord scoren. Klik op het plusje om de scan te openen.

Doe nu de SEO Scan:

Wat is jouw SEO score? Doe de scan in 15 seconden

Wat is jouw SEO score?

Voer een webpagina of website URL en zie hoe deze geoptimaliseerd is voor jouw zoekwoord

Klik op het plusje om de scan te openen

SEO of SEA?

Het zogenaamde ‘organisch verkeer’ naar de website wordt verkregen met behulp van SEO. SEO kost je niets, maar het zal mogelijk lang duren voordat de hoger in Google komt. Bezoekers vinden jouw pagina aan de hand van hun zoekopdrachten. Je zult constant de webpagina moeten bijhouden om een goede ranking in de zoekresultaten te behouden; het kan dus arbeidsintensief zijn. Met SEO kun je echter meer bezoekers verwachten dan met SEA, maar vaak leidt slechts een klein percentage tot een ‘lead’. Betaalt verkeer wordt gegenereerd door SEA. SEA kan tot snellere resultaten leiden, doordat je zeer gericht kunt adverteren. Wellicht trek je minder bezoekers trekken als bij SEO, maar de bezoeker kiest bewust voor jouw advertentie en is dus geïnteresseerd in jouw product. Deze bezoekers leiden veel vaker tot een ‘lead’.

SEO vs SEA - wat is het verschil tussen SEO en SEA?

De juiste zoekwoorden

De zoektermen zijn uiterst belangrijk. Elke pagina van jouw website dient zijn eigen zoekwoorden te hebben. Voor het vinden van de juiste zoekwoorden zijn allerlei tools (betaald en gratis) in de handel. Een online marketing bureau heeft de tools en kennis in huis om de voor jouw website beste zoekwoorden te vinden. SEA is ook een goede methode om de juiste zoekwoorden of ‘keywords’ te vinden. Door te experimenteren met verschillende zoekwoorden, kun je kijken welke zoekwoorden de beste resultaten geven. Je kunt van deze methode al met een bescheiden budget gebruikmaken, aangezien je enkel betaalt voor de keren dat er op de advertentie geklikt wordt. Met de SEO technieken, kun je dan de website aanpassen en inrichten voor de beste zoekwoorden. Zo trek je zowel organisch als betaald verkeer naar jouw internetpagina.

Wil je ook meer en betere leads via je website?

Betere zoekresultaten Google door een blog

Een blog kun je jouw klanten op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen van jouw producten of branche. Het is misschien wel wat werk, maar het is een mogelijkheid om de klant jouw expertise te tonen. Het tonen van vakkennis wekt vertrouwen en doormiddel van links kun je een klant direct doorsturen naar bijvoorbeeld de pagina van een product of dienst. Ook vanuit SEO oogpunt is een blog een toegevoegde waarde. Zoekmachines geven namelijk voorrang aan sites die regelmatig bijgewerkt worden en waarop nieuwe informatie wordt geplaatst.

Google Adwords Campagnes: een goede voorbereiding is het halve werk

Voor het maken van een Adwords campagne neem je het best een internetmarketing bureau in de arm. Een campagne moet goed worden voorbereid, zodat je de beste resultaten kunt verwachten. Een online marketing specialist weet precies hoe het moet worden aangepakt, hierbij moet je denken aan:

  • Zoekwoorden-onderzoek.
  • Landingspagina met kwalitatieve content.
  • Technische campagne instellingen.
  • Welk type advertentie te gebruiken.

Ook hier geldt, dat internet marketing specialist alle kennis en tools in huis heeft om de campagne zo optimaal mogelijk in te richten en de resultaten op een juiste wijze te interpreteren. Bij een goed opgezette campagne kunnen de resultaten echt verbluffend zijn. Behalve verdubbeling of verdrievoudiging van het aantal ‘leads’, zijn ook flinke internet-omzetstijgingen te realiseren.

Google Shopping: toon jouw producten in de zoekresultaten

Dit wordt gebruikt samen met Adwords. In plaats van een tekstadvertentie wordt er een foto met een omschrijving van het product bij de zoekresultaten getoond. De productinformatie moet wel eerst via Google Merchant in de data base van Google worden gezet. Daarna kan het met behulp van Adwords aan Google Shopping worden gekoppeld. Als hiervan gebruik gemaakt wordt, is het wel zaak om de informatie (bijvoorbeeld prijzen) in de Google data base ‘up to date’ te houden. Je ziet, best wel ingewikkeld, maar de specialisten van een internetmarketing bureau kunnen het allemaal perfect voor jou regelen. Met een goede listing in Google Shopping zul je ook de conversie van je webshop verhogen.

Toon je producten in Google Shopping

Google image search

Jouw internetpagina kan niet alleen gevonden worden aan de hand van zoektermen, maar ook aan de hand van afbeeldingen. Je moet dus zorgen dat de ‘tags’ in de codering van jouw webpagina aangeven wat er op een foto te zien is. Zo kan een bezoeker via het bekijken van een foto van een product op jouw site terecht komen. Met Google image search kan iemand bijvoorbeeld een foto van een fiets uploaden naar Google. Google zoekt in haar data base naar de betreffende foto. In de zoekresultaten verschijnt dan de foto van de fiets (als deze op het internet aanwezig is), maar tevens laat Google ook afbeeldingen van andere gelijksoortige fietsen zien. Ook dit is een mogelijkheid om een in een bepaald product geïnteresseerde bezoeker naar jouw website te trekken.

Nog veel meer internet marketing technieken

Zoals voorheen al gezegd: “er zijn zoveel mogelijkheden en technieken om jouw producten en diensten op het internet te promoten, dat men soms door de bomen het bos niet meer ziet”. We hebben het nog niet over gast-bloggen gehad, of de koppeling naar social media als Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram en ga zo maar door. Afhankelijk van jouw afzetmarkt en wat jouw product of dienst is, kunnen deze ingezet worden voor het generen van ‘leads’. Koppelingen van en naar social media hebben overigens ook een positieve invloed op de ranking van jouw internetpagina of webshop in de zoekresultaten. Internet marketing betreft niet enkel het bereiken van betere zoekresultaten in Google, maar ook e-mailmarketing kan een sterk onderdeel van jouw internet-marketingstrategie zijn. Bedrijven kunnen hun klanten zeer gerichte en persoonlijke aandacht geven door middel van een e-mailing. Bijvoorbeeld van producten of diensten waar zij in zijn geïnteresseerd, of die zij in het verleden hebben aangeschaft. Er zijn werkelijk duizend en één mogelijkheden. Moet je het dan ook allemaal gebruiken? Nee, daarvoor heb je een marketingstrategie en plan gemaakt. We zeiden het al: “Je moet niet met alle hypes meedoen.” Laat je door een internetmarketing bureau goed informeren. Het hangt onder andere af van jouw producten en diensten, het type klanten, de tijd die je kunt besteden aan het onderhouden van de internetcontacten of het budget dat je hebt om het uit te besteden.

Wil je ook meer en betere leads via je website?

%

74% van B2B bedrijven uit de Fortune 500 hebben marketing automation toegepast

%

63% van bedrijven die succesvol zijn met marketing automation is van plan meer budget vrij te maken

%

64% zegt binnen 6 maanden meer resultaat te halen

%

70% van de bedrijven gebruikt marketing automation. Jouw concurrent ook?

x

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Ik accepteer Ik weiger Privacycentrum Privacy-instellingen Meer informatie over ons cookiebeleid