Selecteer een pagina

Iedere ondernemer kent vrijwel zeker het advies dat je aan je bedrijf moet werken in plaats van erin. Hoewel dit logisch klinkt, kan het buitengewoon moeilijk te volgen zijn, vooral in de beginjaren van het starten van een bedrijf.

Ondernemers dragen in de beginjaren van hun bedrijf vaak alle spreekwoordelijke hoeden. Ze ervaren dit als ‘hard’ werken voor de zaak. Ze doen alles van offertes maken, inkoop, productie, marketing, onderhoud, etc. Ze voeren ook administratieve taken uit, stellen facturen op, dienen belastingen in, regelen de loonadministratie enzovoort.

Deze aanpak kan ondernemers enorm hinderen. Door zo in je bedrijf te werken, voorkom je dat je het grotere geheel ziet en vergeet je strategische beslissingen te nemen die je in de richting van groei leiden.

Het houd je in een reactieve modus, in plaats van dat je proactief bent. Zelfs als je het niet kunt veroorloven om hulp in te huren of bepaalde bedrijfs-taken uit te besteden, is er één ding dat je kunt doen om de controle te nemen: kies de juiste marketingstrategie.

Hier is hoe:

Onderzoek en definieer uw koper

Wanneer een bedrijf net begint, is het verleidelijk om alle klanten te accepteren die bereid zijn je te betalen in ruil voor wat je aanbiedt. Hoe meer inkomsten, hoe beter, toch?

Eigenlijk niet. Ja zeggen tegen iedere potentiële klant die je belt of door je deur loopt, betekent dat je jezelf overbelast zonder visie. Het betekent ook dat je niet weet wie jouw ideale klant is of welke soorten klanten niet geschikt voor je zijn.

Dus begin met het beoordelen van alle klanten die je tot nu toe hebt gehad. Vraag jezelf het volgende:

  • Wie heeft het meeste geld binnengehaald?
  • Wie zorgde voor de hoogste winstmarges?
  • Met wie was het makkelijkst om te gaan?
  • Wie is het meest tevreden over uw diensten?
  • Maak een lijst van alle mensen die in een of meer van deze categorieën vallen. Zoek dan naar overeenkomsten.

Wat heb je geleverd aan de klanten met de hoogste winstmarges? Zijn de meest tevreden klanten in een bepaalde inkomensgroep of stadsdeel?

Het zal je misschien verbazen om veel overeenkomsten te zien bij de ideale klanten. Deze overeenkomsten geven je een idee waar je op moet letten bij het zoeken naar nieuwe klanten.

Herhaal dit proces vervolgens door de tegenovergestelde vragen te stellen (wie heeft het minste binnengebracht, wie is het moeilijkst geweest, enz.). Zo kun je beginnen te zien welke klanten niet zo lucratief, bevredigend of gemakkelijk voor je zijn als anderen.

Nadat je enkele van de belangrijkste overeenkomsten tussen jouw ideale klante hebt gedefinieerd, onderzoekt je dit type klant verder. Zoek naar marktonderzoek over hun demografie en probeer een idee te krijgen van waar ze tijd doorbrengen, wie of wat ze vertrouwen, hoe ze hun informatie verkrijgen.

Probeer zoveel mogelijk details over deze individuen als geheel te krijgen, zodat je beter kunt begrijpen hoe je ze kunt bereiken.

Beperk mogelijke kanalen

Wellicht heb je ontdekt dat jouw ideale klant veel tijd op Social Media doorbrengt. Maar je weet niet zeker op welke platforms je je moet concentreren.

Onderzoek daarom de demografische gegevens van de gebruikers van elke Sociale Mediasite. Je zou kunnen ontdekken bijvoorbeeld dat de leeftijdsgroep van je doelgroep dezelfde leeftijdsgroep is die Instagram sterk domineert, terwijl deze groep kleinere delen van gebruikers op andere sociale platforms vertegenwoordigt.

Dit zal je helpen om te bepalen waar je je tijd en middelen het beste aan kunt besteden.

Misschien is Sociale Media helemaal geen bron van informatie voor je ideale koper; ze praten liever aan de telefoon of ontmoeten elkaar liever persoonlijk. Dit kan je helpen jouw marketingkanalen behoorlijk te verfijnen.

Dus in plaats van enige moeite of middelen te besteden aan Social Media sites, kun je er dan beter voor kiezen om een advertentie in de lokale krant te plaatsen waarin je geïnteresseerde klanten uitnodigt om te bellen voor een gratis consult van bijvoorbeeld 10 minuten.

Het doel hier is om ervoor te zorgen dat je je tijd en budget niet te breed in gaat zetten, maar je richt op de marketingkanalen die waarschijnlijk door jouw ideale klanten worden bezocht.

Bevestig je strategie

Nu heb je een vermoeden over wat je moet nastreven met je marketingstrategie. Het is tijd om dit zo goed mogelijk te bevestigen.

Besteed wat tijd aan het online onderzoeken van vergelijkbare bedrijven als die van jezelf. Kijk of je casestudy’s kunt vinden die de resultaten delen van specifieke marketingbenaderingen die zij hebben geprobeerd. Dit kan je helpen om te zien of de ideeën die je in gedachten hebt je echt zullen helpen.

Beslis over de juiste marketingstrategie

Zodra je al dit onderzoek hebt voltooid, kun je een veel beter geïnformeerde beslissing nemen over de juiste marketingstrategie voor jouw bedrijf.

Wellicht heb je ontdekt dat de meerderheid van je nieuwe klanten via een zoekmachine komen. Dit zou dan betekenen dat het verstandig is om de meerderheid van je middelen en energie te besteden aan het verbeteren van je positie in de zoekmachine.

Als je door je onderzoek hebt vastgesteld dat je ideale koper veel tijd op Social Media doorbrengt en moet worden geïnformeerd en overtuigd voordat ze iets kopen, dan pak je het heel anders aan.

In dit geval kunt u ervoor kiezen om je te concentreren op gerichte advertenties op een specifiek platform. Vervolgens kun je het verkeer naar een bestemmingspagina leiden met educatieve bronnen zoals infographics en e-books waarmee ze eerder een converterende klant komen.

Het punt hier is dat jouw strategie uniek zal moeten zijn voor jouw aanbod, branche, ideale klanten en jezelf.

Meet, evalueer en pas je marketingstrategie aan

Als je eenmaal een strategie hebt bepaald, ga er dan vol voor. Laat de strategie je marketinginspanningen, diensten, producten, prijzen en alles bepalen. Stel een tijdsperiode in waarin je deze aanpak test.

Sommige mensen proberen een strategie een kwartier voordat ze de werkzaamheid evalueren, maar het duurt meestal tussen zes tot 12 maanden voordat je resultaten begint te zien vanuit een marketingstrategie. Zorg er dus voor dat je de strategie de tijd geeft voordat je begint met het meten van resultaten. Onthoudt dat je een gedegen onderzoek hebt gedaan naar je doelgroep en de kanalen waar je ze kunt vinden. Je strategie zou dus een gecalculeerd risico zijn en geen willekeurige actie. Een periode van 6 tot 12 maanden klinkt eng, maar de realiteit leert dat bedrijven al jaren communicatie voeren zonder enig onderzoek en dat vanzelfsprekend vinden.

Evalueer vervolgens hoe goed deze strategie voor je uitpakt. Bereik je de doelstellingen die je wilt bereiken? Zo niet, dan is het tijd om terug te gaan naar de tekentafel en je strategie aan te passen.

Uiteindelijk zul je de juiste marketingstrategie kiezen om jouw bedrijf te laten groeien. Op dat moment kun je je inzet op de strategie verhogen en nog meer groei creëren. 

#marketing #strategie #branding #onlinegroeien #marketingstrategie #diy

“We hebben nu meer dan alleen een logo, we hebben een fenomenaal nieuw merk en een volledige merk identiteit die kan concurreren op de nationale transportmarkt”

Gijs de Bot - Directeur Transportmakelaar

“Door de procesmatige aanpak wisten we het hele project – ook intern – snel en efficient uit te voeren We hebben nu een website met een uitstraling en communicatie die écht bij St. Elisabeth past

Marieke Bouwman - Directrice St. Elisabeth Roosendaalz

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Decline all Services
Accept all Services